حالا اول

اول فيلم بايد حسابی بيننده رو جذب کنه و يه اطلاعات کلی در مورد فيلم بده تا بيننده زياد گيج نشه. بعضی ها برای اينکه بيننده رو از همون اول يه دفعه بندازن تو جريان فيلم ميان يه اتفاق مهم رو که قراره وسط فيلم بياد اول فيلم ميارن بعد تاريخ می زنن چند روز (ماه سال يا هرچی) قبل.اين کار بيشتر توی فيلم های اکشن و تجاری انجام می شه.

 توی فيلم های هيچکاک نمای اول معمولاً امضای کارگردانه. يعنی اينکه معمولاً توی نماهای اول فيلم خود هيچکاک رو می شه ديد.يکی از سرگرمی های من موقعی که يه فيلم جديد از هيچکاک رو می بينم اينه که ببينم اين دفعه کجا ميشه پيداش کرد.مثلاًتوی فيلم ُپرندگانُ با دوتا سگ مورد علاقش از مغازه بيرون می آد يا توی شمال با نورث وست ميدوه تا به اتوبوس برسه ولی از اتوبوس جا می مونه و در آخرين فيلمش توطئه خانوادگی فقط سايه اش رو از پشت يه در بسته می بينيم.

ولی من می خوام در مورد اول فيلم هايی صحبت کنم که کارگردان واقعاً روی ساختن نمای اول انرژی گذاشته.از فيلمهای جديد فيلم هايی  مثل گلادياتور ؛ هوش مصنوعی يازده يار اوشن و خيلی های ديگه.  

لینک
٢٧ مهر ۱۳۸۳ - احمد فاضلی